BD Training Havermout



Waarom havermout zo ongelooflijk gezond voor je is

 

Makkelijk klaar te maken, prima te hakken en hartstikke gezond: havermout is een gouden ontbijt. Maar, wat maakt het nou precies zo goed voor je? We leggen het even uit.



Voedingswaarde van havermout


In havermout zitten veel gezonde dingen, zoals vitamine B1, zink, magnesium, ijzer en voedingsvezels.



De voedingswaarde (belangrijkste bestanddelen) per 100 gram havermout:


  • Energie (kcal): 380

  • Vetten: 6,9 gram

  • Waarvan onverzadigd: 4,72 gram

  • Koolhydraten: 66,3 gram

  • Eiwitten: 16,9 gram

  • Vezels: 10,6 gram

 

Havermout is verzadigend


Zoals je hierboven kunt zien, bevat havermout redelijk veel koolhydraten, maar zit er weinig suiker in. Daardoor past havermout bij voeding met een lage glycemische index. Dit geeft aan hoe snel koolhydraten in je lichaam omgezet worden in glucose. “Hoe hoger de glycemische index, hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt. Havermout heeft een glycemische index van 54, waardoor de suikerspiegel geringer stijgt en niet snel piekt. Je krijgt dan geen last van bloedsuikerschommelingen! De energie wordt dus langzaam afgegeven aan je bloed, waardoor je niet een uur na je ontbijt alweer met een knorrende maag zit.

 


Kortom

Havermout is gezond door de hoeveelheid eiwitten en vezels, z'n lage glycemische index (lang vol gevoel) en vitamines. Simpel zat, lekker elke ochtend mee blijven ontbijten dus.

Doen wij ook.😉




22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven